Vragen/Antwoorden (FAQ)

We hebben hieronder een reeks nuttige vragen en antwoorden gebundeld. Klik op een vraag om het antwoord te zien verschijnen. Hebt u een vraag die niet in deze rubriek behandeld wordt? Contacteer ons dan gerust.

 

V. Welke betalingswijzen zijn er voorhanden?

A. Mogelijke betalingswijzen per type van bestelling:

  • Als u online of per telefoon bestelt, kan u betalen onder rembours of met bankkaart (Visa, Mastercard). Online betalingen zijn beveiligd door het Hipay. Nieuw: u kan ook gebruikmaken van het online betaalsysteem PayPal.
  • Volgens de tarieven die sinds maart 2014 van kracht zijn, is er een toeslag van € 3,60 voor betalingen onder rembours voor leveringen in België.
  • Als u per post bestelt, kan u betalen met bankkaart, onder rembours, of per cheque.
  • 10 dagen op zicht : bij dit uitstel van betaling dient u binnen 10 dagen na de levering te betalen met het overschrijvingsformulier dat gevoegd is bij de leveringsbon welke op het pakket is geplakt. Als u voor deze wijze van betalen kiest:
    - dient de bestelling altijd schriftelijk gedaan te worden;
    - moet u op een bijdrage in de administratiekosten rekenen (€ 4,60 in juni 2014);
    - kan de bestelling uitsluitend op het huisadres van de klant bezorgd worden.
    Als u op de vervaldatum nog niet hebt betaald, bent u zonder ingebrekestelling wettelijk verplicht:
    1. Volgens artikel 1153 van het Burgerlijk Wetboek tot betaling van wettelijke interesten tegen een rente van 12,50 % per jaar, met een minimum van € 25.
    2. Volgens artikel 1226 van het Burgerlijk Wetboek tot betaling van een vaste boete die overeenkomt met 18% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 38. 

Naar boven


V. Via welke kanalen kan ik producten van Bergère de France kopen?

A. U heeft meerdere aankoopmogelijkheden tot uw beschikking:

  • In de winkel: Vind een winkel bij u in de buurt.
  • Op onze website nl.bergere-de-france.be : voeg gewoon uw favoriete producten toe aan uw winkelmandje en volg de verschillende stappen om uw bestelling te plaatsen. Controleer nauwkeurig het overzicht van de bestelling en het leveringsadres vooraleer u tot betaling overgaat. De website is elke dag 24 op 24 uur beschikbaar.
  • Bestellen per post: hebt u onze catalogus of een van onze promotiefolders in uw bezit? Vul dan gewoon de bijgevoegde bestelbon in en stuur deze samen met uw betaling naar Bergère de France, P.B. 33 - 7700 Moeskroen. 
  • U kan uw bestelling ook faxen naar het nummer 056-34 46 44.
  • Telefonische bestellingen: noteer de referenties van de producten die u wil bestellen (uit onze catalogus of op de website). Als u al een klantnummer hebt, houd het dan bij de hand. Bel vervolgens onze teleconsulentes op het nummer 056-34 66 02 en geef uw bestelling door. U kan terecht op onze klantendienst van maandag tot vrijdag, van 9 tot 17 uur.

Naar boven


V. Kan ik mijn bestelling nog wijzigen?

A. Neem uw maten en ga vervolgens in de onderstaande tabel na welke kledingmaat u hebt. Vindt u de maat die u nodig hebt niet bij het model dat u graag wil breien of haken, dan kan u een beroep doen op onze dienst voor werkwijzen op maat.

Naar boven


V. Hoe kies ik mijn maat?

A. Neem uw maten en ga vervolgens in de onderstaande tabel na welke kledingmaat u hebt. Vindt u de maat die u nodig hebt niet bij het model dat u graag wil breien of haken, dan kan u een beroep doen op onze dienst voor werkwijzen op maat.

De maten


V. Ik heb online besteld, maar heb geen bevestigingsbericht ontvangen. Wat doe ik?

A. Log in op uw klantaccount op onze site en controleer of uw bestelling verschijnt in de rubriek "Mijn bestellingen". Controleer ook of uw e-mailadres in de rubriek "Accountinformatie" correct is. Voor vragen over uw bestelling kan u altijd terecht bij onze teleconsulentes op het nummer 056-34 66 02.

Naar boven


V. Welke zijn de mogelijke leveringswijzen? Wat is de gebruikelijke leveringstermijn?

A. De meeste bestellingen worden verzonden binnen een termijn van maximaal 7 dagen na de bevestiging.

U kan uw bestelling laten leveren:

  • Aan huis: levering op uw adres of op een ander adres in België.

Naar boven


V. Hoe kan ik de status van mijn bestelling opvolgen?

A. Als u online een bestelling geplaatst hebt, kan u de status raadplegen in uw klantzone en dit tot ze bij Bergère de France de deur uitgaat. Eens uw pakje verzonden is, hangt alles af van de leveringswijze die u gekozen hebt.

  • Voor een levering als gewoon pakket: de gewone pakjes worden doorgaans binnen een tiental dagen door onze expediteur bezorgd, maar zijn helaas niet te traceren. We kunnen u dus geen informatie geven over de status van de levering. In het zeldzame geval waarbij een pakje bij de post verloren zou gegaan zijn, kunnen we de post pas vanaf 30 dagen na de verzendingsdatum vragen om een onderzoek in te stellen.

Voor alle vragen omtrent uw levering kan u ons bereiken op het nummer 056-34 66 02 of via mail.

Naar boven


V. Ik wil mijn gegevens wijzigen. Hoe doe ik dat?

A. U kan ze gewoon online wijzigen in uw klantzone.

  • Als u al een online account hebt: klik hier om in te loggen en uw adressen te beheren.
  • Als u nog geen online account hebt: klik hier om u te registreren en vergeet niet om ons uw klantnummer of uw vorige adres mee te delen zodat we uw persoonlijke gegevens kunnen terugvinden en wijzigen. 

Om uw gegevens te wijzigen, kan u ons ook telefoneren op het nummer 056-34 66 02.

Naar boven


V. Hoe kan ik de beschikbaarheid van een product nagaan?

A. U kan de beschikbaarheid van de producten nagaan:

  • op het internet: als u een online bestelling plaatst, kan u gemakkelijk zien of een product al dan niet beschikbaar is. Deze informatie wordt één keer per dag geüpdatet.
  • per telefoon: als u uw bestelling per telefoon op het nummer 056-34 66 02 plaatst, weet u meteen of het product dat u wil bestellen voorradig is.

Naar boven


V. Help! Ik heb raad nodig om een model te maken!

A. Geen probleem! Onze expertes zijn er voor u en beantwoorden met plezier al uw vragen over breien en haken. U kan hen bereiken op het nummer 056-34 66 02 van maandag tot vrijdag, van 9 tot 17 uur.

Naar boven


V. Ik heb nog bollen garen over. Kan ik ze terugsturen?

A. Hebt u een beetje te ruim gerekend toen u uw bestelling plaatste? Geen probleem, u kan ons de overtollige bollen terugsturen, op voorwaarde dat uw bestelling dateert van minder dan 3 maanden geleden en dat de bollen nog in perfecte staat zijn (met de wikkel intact en nog niet afgerold).

U kan de bollen als een gewone retourzending terugsturen naar het adres: Bergère de France, P.B. 33 - 7700 Moeskroen. Stuur de factuur en een nieuwe bestelbon voor een omruiling mee. Dan wordt de prijs van de producten afgetrokken van het bedrag van uw bestelling. U kan ook vragen om de bollen gewoon te laten terugbetalen, zonder een nieuwe bestelling te plaatsen.

Naar boven


V. Ik heb enkele bollen garen te kort om mijn stuk af te werken. Wat moet ik doen?

A. Opgelet: elk kleurbad kan lichtjes van kleur verschillen. Om verschillende schakeringen in het eindproduct te vermijden, houdt u best de papieren wikkels van de bollen bij. Daarop staat immers de referentie van het product en het nummer van het kleurbad.

Als u binnen de 1 maand na uw aankoop nog bollen van hetzelfde bad wil bijbestellen om uw stuk af te werken, plaats dan gewoon uw bestelling per telefoon of via onze online express bestelling, met vermelding van het nummer van het kleurbad in het veld "Bijbestelling". U kan tot 3 bollen per kleurbad bijbestellen, zolang de voorraad strekt.

Naar boven


V. Hoe stuur ik een product terug?

A. Als het product dat u ontvangt niet aan uw verwachtingen voldoet, kan u het terugsturen en een omruiling of een terugbetaling vragen:

  • voor een omruiling: stuur ons de artikels terug met de post. Voeg een bestelbon bij voor de artikels die u in ruil wil en betaal het eventuele prijsverschil en uw deelname in de verzendingskosten.
  • voor een terugbetaling: stuur uw artikels terug met de vermelding "Terugbetaling verzocht".

Belangrijk: vergeet niet uw factuur te bewaren. U zal ze nodig hebben voor alle contacten met de dienst-na-verkoop, met inbegrip van het deel waarop de credit- en debetnota's vermeld staan.

Naar boven


V. Hoe draag ik zorg voor mijn handgemaakt breiwerk?

A. Bewaar zorgvuldig een wikkel, ook als uw breiwerk af is, zodat u de wasinstructies altijd bij de hand hebt. U vindt deze instructies ook in uw catalogus en op de website. Nog enkele extra tips:

Tijdens het breien

  • Controleer de staat van uw naalden vooraleer u begint, want roest en groeven maken dat de wol blijft haperen. Hetzelfde geldt voor droge, ruwe handen: verzacht uw handen met wat handcrème om te vermijden dat de wol blijft haperen.
  • Draag beter geen kleding in synthetische stoffen (bijv. nylon) wanneer u breit; door de wrijving zouden er immers pluisjes kunnen ontstaan.
  • Werk een begonnen rij altijd af, om te vermijden dat de steken losser worden of dat de plaats van onderbreking zichtbaar blijft in het breiwerk.

Voor het onderhoud

  • Koud wassen kan even schadelijk zijn als te warm wassen. Was liever op een gematigde temperatuur van ongeveer 30 graden (tenzij anders aangegeven). Was nooit op meer dan 30°C en centrifugeer op maximum 800 toeren per minuut.
  • Was uw breigoed altijd binnenstebuiten om te vermijden dat het door de wrijving met de trommel beschadigd wordt. Handwerk in delicate garentypes (franjes, lontgaren, boucléwol) beschermt u best door het in een linnenzak of een kussensloop te stoppen.
  • Laat uw breigoed niet weken en gebruik niet te veel waspoeder om vervilting te voorkomen.
  • Het is normaal dat sommige kleuren bij de eerste wasbeurten wat afgaan. De stof zal na 2 of 3 wasbeurten kleurvast worden. U wast uw breigoed in het begin dus best apart of met een absorberend doekje. Dit laatste gebruikt u ook als uw breigoed een combinatie van lichte en donkere kleuren bevat.
  • Gebruik zeker geen wasverzachter. Wasverzachters doen de steken glijden en kunnen dus tot gevolg hebben dat het breigoed bij het drogen gaat vervormen.
  • Pers het vocht uit het breigoed en laat het plat drogen, ver van warmtebronnen. Als u een met de hand gebreid kledingstuk nat ophangt of te dicht bij een warmtebron laat drogen, kan het vervormen en het garen verdraaien.
  • Alle wolsoorten mogen in de wasmachine gecentrifugeerd worden, op een toerental van maximaal 800 toeren per minuut.
  • Zet het strijkijzer nooit op het breiwerk tijdens het strijken. Sprenkel stoom terwijl u op enige afstand over het breiwerk heen beweegt en duw het mooi plat met de hand.
  • U kan ook de techniek met het strijkdoekje gebruiken, behalve voor synthetische materialen die niet gestreken mogen worden.
  • Als uw breigoed ondanks alle voorzorgen toch gaat pluizen, gebruik dan een pluisjesapparaat.

Naar boven


V. Wat betekenen de symbolen op het etiket?

A. Hieronder vindt u de betekenis van de meest gebruikte symbolen op onze etiketten en op de website:


Lavage à 30° Mag in de machine gewassen worden op het wolprogramma (max. 30°C). Voor wolsoorten die machinewasbaar zijn gebruikt u geen wasverzachter of waspoeder die wasverzachter bevat.

lavage main Uitsluitend handwas in lauw water. De maximumtemperatuur voor wassen respecteren. Voorzichtig wassen en spoelen op dezelfde temperatuur. Het waswater uitpersen zonder het breigoed te verwringen door het in een badhanddoek te draaien.

Ne supporte pas l'eau de javel Verdraagt geen javel.

Nettoyage à sec professionnel Professionele droogkuis toegestaan.

Séchage en machine interdit Niet drogen in wastrommel, noch in droogkast. Plat drogen, afgeschermd van licht en warmte.

Séchage en machine Drogen in wastrommel of droogkast toegestaan op gematigde temperatuur.

repassage fer doux Strijken op lage temperatuur. 

pas de repassage Niet strijken. Niet met stoom bestuiven.

 

Woolmark labels

WoolmarkWoolmarkArtikels die volledig gemaakt zijn in een stof die een van deze labels draagt, mogen in de machine worden gewassen (blauw logo) of gewassen en gedroogd (rood logo), mits u de richtlijnen van de fabrikant van uw wasmachine en/of droogkast opvolgt.

 

 

Naar boven


V. Hoe beheer ik de e-mails die ik van Bergère de France ontvang?

A. U kan ervoor kiezen om u gratis op onze nieuwsbrief te abonneren. Deze wordt u via e-mail toegestuurd en brengt u op de hoogte van de nieuwste promoties en aanbiedingen van Bergère de France, heet van de naald. U kan dit abonnement op elk moment wijzigen via uw klantaccount.

Naar boven


V. Waarom een klantaccount aanmaken?

A. U kan altijd online bestellen zonder dat u zich hoeft te registreren. Een klantaccount aanmaken duurt echter niet lang en levert u enkele mooie voordelen op:

  • U kan de historiek van uw online bestellingen raadplegen wanneer u wil.
  • U kan meerdere leveringsadressen in het geheugen opslaan. Dat maakt het een stuk gemakkelijker wanneer u een bestelling plaatst.
  • U bent weg van een product, maar u wil het nog niet meteen kopen? Zet het dan op uw verlanglijstje. Dit lijstje kan u bovendien delen met uw vriendinnen!
  • U kan een commentaar geven op alle producten die online aangeboden worden.
  • U beheert zelf met één enkele klik uw abonnement op de nieuwsbrief van Bergère de France. Zo blijft u altijd op de hoogte van de nieuwste promoties en aanbiedingen.

Naar boven


V. Ik ben het paswoord van mijn klantaccount vergeten. Wat moet ik doen?

A. Bent u uw paswoord kwijt? Geen nood. Klik hier om ons uw e-mailadres door te geven en we sturen u een nieuw paswoord. Zodra u met het nieuwe paswoord bent ingelogd, raden we u aan om het in uw klantzone te wijzigen en opnieuw een persoonlijk, gemakkelijk te onthouden paswoord in te stellen.

Naar boven


V. Ik heb mijn klantnummer verloren. Wat moet ik doen?

A. Als u oude facturen of ingevulde bestelbonnen hebt bewaard, kan u uw klantnummer aflezen in het vakje met uw adres.

Vindt u uw klantnummer niet, bel of mail ons dan even en geef ons uw naam en volledig postadres. Dan zoeken wij het voor u op.

Naar boven


Is de vertrouwelijkheid van mijn persoonlijke gegevens gegarandeerd?

A. Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 met betrekking op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, beschikt u over het recht om uw persoonlijke gegevens te bekijken, te wijzigen en te verwijderen. Om dit recht uit te oefenen, contacteer ons op het nummer 056 34 66 02 of via ons contactformulier.

Naar boven


V. Hoe gebruik ik de garens van Bergère de France op mijn breimachine?

A. Controleer eerst en vooral of het symbool "machinebreien" op de wikkel van uw garen staat. Garens zonder deze vermelding zijn niet geschikt voor machinebreiwerk.

Voor de instellingen van uw breimachine verwijzen we u naar de brochure met de Werkwijze Breiwerk.

Naar boven


V. Ik heb problemen bij het surfen op de website. Wat kan ik doen?

A. Als u moeilijkheden ondervindt om bepaalde pagina's van onze site te openen, stellen we u volgende handige tips voor:

Voor optimaal surfen raden we u de volgende browsers aan:

Sommige van onze pagina's (bijvoorbeeld de virtuele catalogi) werken met Adobe Flash: Hier downloaden

Als u moeite hebt om de pagina's te lezen (bijv. als het rechtergedeelte van de pagina helemaal wit is), kan u een zoom vooruit of achteruit uitvoeren met de toetsencombinaties Ctrl + en Ctrl - , of door aan het wieltje van de muis te draaien terwijl u de Ctrl-toets ingedrukt houdt. Druk op Ctrl en de nultoets (0) om terug te keren naar de standaard weergavegrootte. U vindt deze functie ook in het menu "Weergave" van uw browser.

Als u ondanks deze tips nog steeds problemen hebt, contacteer ons.

Naar boven


V. Geniet ik van dezelfde voordelen en promoties als ik in een winkel koop?

A. Onze verdelers werken zelfstandig en voeren hun eigen promotieacties in functie van hun activiteit. We kunnen u dus niet verzekeren dat u bij hen dezelfde promoties zal genieten als op onze website of via onze papieren publicaties. Om de verkoopsvoorwaarden van de winkel in uw buurt te kennen, raden we u aan om rechtstreeks contact op te nemen met de winkel in kwestie. Klik hier voor de lijst van winkels.

 


V. Hebt u tips en trucs om meteen goed van start te gaan?

A. Leert u breien? Hebt u een handje hulp nodig? Geen enkel probleem! We hebben een aantal hulpmiddelen voor u in petto. Zo zijn er breicursussen op video, een forum en een facebookpagina waar u met andere breisters ideeën kan uitwisselen. Bovendien vindt u hieronder een reeks pdf-bestanden met uitleg over de basissteken en tips uit onze brochure voor de werkwijze:

 


V. Welke verschillen zijn er in naaldmaten tussen Frankrijk en Canada/Verenigde Staten?

A. Gebruikt u buitenlandse naalden of een breiwerkwijze die uit het Amerikaans Engels werd vertaald, dan krijgt u misschien met verschillende naaldmaten te maken. Hieronder vindt u een vergelijkende tabel:

 

Franse maat (in mm)Amerikaanse maatEngelse/Canadese maatJapanse maat
2.0 0 14  
2.1     0
2.25 1 13  
2.4     1
2.5      
2.7     2
2.75 2 12  
3.0   11 3
3.25 3 10  
3.3     4
3.5 4    
3.6     5
3.75 5 9  
3.9     6
4.0 6 8  
4.2     7
4.5 7 7 8
4.8     9
5.0 8 6  
5.1     10
5.4     11
5.5 9 5  
5.7     12
6.0 10 4 13
6.3     14
6.5 10 ½ 3  
6.6     15
7.0   2 7 mm
7.5   1  
8.0 11 0 8 mm
9.0 13 00 9 mm
10.0 15 000 10 mm
12.0 17    
16.0 19    
19.0 35    
25.0 50    

V. Kan ik een vriend(in) als "metekind" voordragen?

A. Ja, u kan Bergère de France aan uw vrienden of vriendinnen aanbevelen. In ruil krijgt u van ons een geschenk!

Voor u:

Een kortingbon ter waarde van € 10,00 op uw volgende bestelling (ook geldig bij lopende promoties) of één van de metergeschenken.

Voor uw vriend(in):

Een korting van € 10,00 bij aankopen voor een minimumbedrag van € 49,00 (excl. promoties)

+ de catalogus Creaties van de lopende collectie  

Om meter te worden van uw vriend(in) dient u de speciale bestelbon telefonisch aan te vragen op het nummer 056-34 66 02 of per e-mail. Deze bestelbon bestaat uit 2 luiken die ons alleen per post kunnen terugbezorgd worden.